صفحه نخست / دسته‌بندی نشده / بهترین لپ‌تاپ برای برنامه‌نویسی

بهترین لپ‌تاپ برای برنامه‌نویسی

بهترین لپ‌تاپ برای برنامه‌نویسی

بهترین لپ‌تاپ برای برنامه‌نویسی قبل از خرید لپ‌تاپ برای برنامه‌نویسی باید به نکات خاصی توجه کرد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم و فهرستی از بهترین مدل‌های بازار را ارائه می‌کنیم.

برنامه‌نویسی مانند هر شغل دیگری به ابزار مخصوص خود نیاز دارد؛ از خرید لپ تاپ مناسب برنامه‌نویسی گرفته تا ایجاد حساب کاربری گیت هاب. فرض کنید لپ‌تاپی را بدون توجه به معیارهای مناسب خریداری کرده‌اید و در حین کار ناگهان با صفحه آبی مرگ ویندوز مواجه شوید، علت این موضوع می‌تواند حجم بیشتر از توان برنامه‌های در حال اجرا به‌طور هم‌زمان باشد که روی رم فشار مضاعفی وارد کرده‌اند؛ بنابراین، انتخاب لپ‌تاپ مناسب برنامه‌نویسی اهمیت بسیار بالایی دارد.

لپ‌تاپ‌های متنوع با ویژگی‌های خاصی تولید می‌شوند و بازار هدف خاصی را هدف قرار می‌دهند تا نیاز افراد با کاربری‌های متفاوت را برطرف کنند. مثلاً بهترین لپ تاپ برای کارهای گرافیکی و تدوین ویدئو باید ویژگی‌های مخصوص طراحی و تدوین را دارا باشد یا بهترین لپ تاپ دانشجویی روی ویژگی‌های دیگری متمرکز می‌شود که آن را به انتخاب بهتری برای کاربری روزانه تبدیل کند. با‌ این تفاسیر، بهترین لپ‌تاپ برای برنامه‌نویسی کدام است؟

بهترین لپ تاپ برای برنامه‌نویسی

ایسوس VivoBook 16X M1603QA

ایسوس VivoBook R1502ZA

مک‌بوک ایر M1

ایسوس TUF Gaming F15 FX507ZC با i7-12700H

ایسوس VivoBook Pro 16 OLED K6602ZE

ایسوس ZenBook 14 OLED UX3402ZA

لنوو Legion Slim 5 با i7-13700H

مک بوک پرو 16 اینچی 2021 اپل

لپ‌تاپ اچ‌پی Envy 16 H1023DX

مک‌بوک پرو 16 اینچی 2023 اپل

ایسوس ROG Flow X16 GV601VI

در ادامه، برخی از نکات اساسی در خرید بهترین لپ‌تاپ مناسب برنامه نویسی را برمی‌شماریم و بررسی می‌کنیم که اگر به‌دنبال لپ‌تاپی با هدف برنامه نویسی هستید چه مواردی را در اولویت قرار دهید. توجه داشته باشید که در نهایت تصمیم‌گیرنده شمایید. بهترین لپ‌تاپ برای برنامه‌نویسی

فهرست مطالب

بهترین لپ تاپ برای برنامه‌نویسی

ویژگی‌های لپ‌تاپ مناسب برنامه‌نویسی

بهترین لپ تاپ برنامه‌نویسی تا ۳۰ میلیون تومان

ایسوس VivoBook 16X M1603QA

بهترین لپ تاپ برنامه‌نویسی تا ۳۵ میلیون تومان

لپ‌تاپ ASUS VivoBook R1502ZA

انتخاب جایگزین: مک بوک ایر M1

بهترین لپ تاپ برنامه‌نویسی تا ۵۰ میلیون تومان

ایسوس TUF Gaming F15 FX507ZC

بهترین لپ تاپ برنامه‌نویسی تا ۶۰ میلیون تومان

ایسوس VivoBook Pro 16 OLED K6602ZE

ایسوس ZenBook 14 OLED UX3402ZA

بهترین لپ تاپ برنامه‌نویسی تا ۸۰ میلیون تومان

لپ‌تاپ لنوو Legion Slim 5

بهترین لپ تاپ برنامه‌نویسی تا ۱۰۰ میلیون تومان

مک بوک پرو 16 اینچی 2021 اپل

اچ‌پی Envy 16 H1023DX

بهترین لپ تاپ برنامه‌نویسی بالای ۱۰۰ میلیون تومان

مک‌بوک پرو 16 اینچی 2023 اپل

ایسوس ROG Flow X16 GV601VI

ویژگی‌های لپ‌تاپ مناسب برنامه‌نویسی

انتخاب بهترین لپ‌تاپ مناسب برنامه‌نویسی می‌تواند برای هر برنامه‌نویس براساس اولویت‌های خاصی انجام گیرد که متمایز از دیگری باشد.

با توجه به گستردگی موضوع برنامه‌نویسی، ممکن است عده‌ای از برنامه‌نویس‌ها اولویتشان بدون توجه به قیمت CPU، فقط قدرت پردازشی دستگاه باشد؛ اما برنامه‌نویس دیگری به‌دلیل نیاز به جابه‌جایی زیاد معیارهای خود را با تمرکز بر وزن و قابل‌حمل بودن لپ‌تاپ، اولویت‌بندی کند.

برنامه‌نویس دیگری شاید ترجیحش بر این باشد که لپ‌تاپ نمایشگر بزرگی داشته و وزن برایش اهمیت آنچنانی نداشته باشد؛ زیرا می‌خواهد در آنِ واحد چند پنجره باز کند. پس، برای انتخاب و خرید بهترین لپ تاپ بازار برای برنامه‌نویسی چه نکاتی را باید مدنظر قرار دهیم؟ بهترین لپ‌تاپ برای برنامه‌نویسی

۱. سیستم عامل

به‌ نتیجه رسیدن درباره‌ی اینکه در چه پلتفرمی می‌خواهید برنامه‌نویسی کنید بخشی از گزینه‌ها را به‌راحتی حذف می‌کند. سه پلتفرم محبوب ویندوز، مک‌اواس و انواع توزیع های لینوکس برای دسکتاپ وجود دارند که هرکدام مزایا و معایب خود را در سناریوهای مختلف خواهند داشت.

عملکرد فایل‌سیستم تأثیر بسزایی در انتخاب سیستم‌عامل دارد؛ توزیع‌های لینوکسی و سیستم‌عامل یونیکس‌محور اپل، درمقایسه‌با ویندوز عملکرد بسیار بهتری در کار با حجم زیادی از فایل‌های کوچک دارند و همین موضوع باعث می‌شود تا برنامه‌نویس‌ها بیش‌ از ویندوز به‌ سراغ آن‌ها بروند.

۲. رم

رم را به‌صورت تمثیلی می‌توانیم مانند میز کاری در نظر بگیریم که پردازنده قرار است هرچه برای کار لازم دارد روی آن قرار دهد تا در سریع‌ترین حالت ممکن دردسترس باشند.

با توجه به حساسیت کار برنامه‌نویسی توصیه می‌شود حداقل رم ۱۶ گیگابایتی در نظر بگیرید تا تجربه‌ی بهتری در چندوظیفگی سیستم فراهم شود؛ البته اگر بخواهید شرایط ایدئالی را تجربه کنید و ظرفیت مناسب برای راه‌اندازی ماشین مجازی نیز در دسترس باشد باید به رم ۳۲ گیگابایت فکر کنید. هرچند، گزینه ارتقای رم نیز در برخی مدل‌ها وجود دارد که با در نظر داشتن آن می‌توانید فعلاً به رم ۱۶ گیگی اکتفا کنید. بهترین لپ‌تاپ برای برنامه‌نویسی

۳. پردازنده

یکی از موضوعات داغ بین برنامه‌نویسان حرفه‌ای و متخصصان این حوزه این است که آیا عملکرد تک‌هسته‌ای با سرعت کلاک بیشتر برای برنامه‌نویسی اهمیت دارد یا تعداد هسته‌های بیشتر با سرعت کلاک کمتر در پردازنده؟ پاسخ به چنین پرسشی آسان نیست و نمی‌توان پاسخ کوتاهی برایش پیدا کرد.

به‌طور کلی، برنامه‌ها را می‌توان از نظر رسیدگی به دستورالعمل‌ها به سه گروه تقسیم کرد:

متوالی

موازی

موازی/متوالی (یا حالت معکوس متوالی/موازی)

پردازش‌های متوالی به پردازش‌هایی گفته می‌شود که مرحله‌به‌مرحله انجام می‌شوند؛ برای مثال، در تولید دنباله فیبوناچی، هر مرحله وابسته‌ به مرحله‌ی قبل است.

def fibonacci(n): a = 0 b = 1 for i in range(0, n): temp = a a = b b = temp + b return a

به‌عبارتی دیگر، در تسک‌های متوالی هیچ راهی وجود ندارد که چندین مرحله در یک زمان انجام شود. در مقابل، تسک موازی شرایطی دارد که می‌توان انتظار داشت چند مرحله به‌طور همزمان انجام شود. آوردن مثال برای چنین کدهایی ممکن نیست، زیرا برنامه‌نویسی چنین کدهایی بسیار دشوار است؛ اما از الگوریتم‌ مرتب‌سازی می‌توان به‌عنوان الگوریتم موازی نام برد.

در نهایت، تسک‌های موازی-متوالی را داریم؛ این دسته از تسک‌ها به فرایندهایی گفته می‌شود که در دو دسته‌بندی قرار می‌گیرند. درواقع، بخشی از کار به‌صورت موازی انجام می‌شود و نتیجه‌ی نهایی، طی مراحلی تکمیل می‌شود یا در سناریویی دیگر تسک‌های اولیه به‌صورت مرحله‌ای و متوالی انجام می‌شوند و نتایج آن‌ها به رشته‌های دیگری ارسال می‌شود تا به‌صورت موازی تغییراتی روی آن‌ها اعمال شود.

دستورالعمل‌های متوالی نیازمند پردازنده‌ای با عملکرد بهتر تک‌هسته‌ای است

در پاسخ به اینکه بهترین پردازنده برای برنامه‌نویسی کدام است، می‌توانید این معیار را در نظر داشته باشید که تسک‌ها و مسائل متوالی نیازمند پردازنده‌ای با عملکرد بهتر تک‌هسته‌ای هستند؛ درحالی‌که برای مسائل و تسک‌های موازی باید سراغ پردازنده‌ای بروید که هسته‌های قدرتمند بیشتری دارد.

اکثر متخصصان معتقدند عملکرد تک‌هسته‌ای پردازنده اهمیت بیشتری در برنامه‌نویسی خواهد داشت.

توجه داشته باشید مادامی‌ که روی بازی‌سازی یا یادگیری ماشین کار نمی‌کنید، پردازنده‌ی گرافیکی مجزا به‌ کارتان نخواهد آمد و صرفاً مصرف باتری لپ‌تاپتان را افزایش می‌دهد، پس آن را در اولویت‌های پایین‌تری قرار می‌دهیم.

بهترین پردازنده برای برنامه‌نویسی

با توجه به اهمیت سرعت پردازش تک‌هسته‌ای CPU در برنامه‌نویسی و اطلاع از این موضوع که اینتل مدت‌ها است در عملکرد تک‌هسته‌ای تراشه‌های AMD را پشت سر می‌گذارد، سرنخ‌های خوبی برای انتخاب پردازنده مناسب برنامه‌نویسی به‌دست می‌آید. هرچند، در برخی مدل‌ها این برتری آنچنان زیاد نیست که ارزش خرید لپ‌تاپ دارای پردازنده اینتل با قیمت گران‌تر را توجیه کند.

اگر برنامه‌نویسی را تازه شروع کرده‌اید، پردازنده‌های میان‌رده‌ی اینتل و AMD هردو برای شما عملکرد خوبی دارند؛ اما، اگر برنامه‌نویسی پیچیده‌ای انجام می‌دهید شاید بهتر باشد حساسیت بیشتری در انتخاب پردازنده داشته باشید.

درحال‌حاضر، پردازنده‌های Intel Core i9-13980HX و AMD Ryzen 9 7945HX به‌عنوان بهترین پردازنده‌های کنونی شناخته می‌شوند که قیمت لپ تاپ را به‌طور فزاینده‌ای بالا می‌برند؛ برای نمونه می‌توان از لپ‌ تاپ ایسوس ROG Strix G16 G614JI نام برد که به این پردازنده فوق‌العاده مجهز شده است.

سری پردازنده‌ی Ryzen 7045 شرکت AMD پردازنده‌هایی با تعداد هسته‌های زیاد و TDP بالا به‌حساب می‌آیند که می‌توان آن‌ها را در برخی از بهترین لپ تاپ های گیمینگ پیدا کرد. اگر به‌ فکر خرید لپ‌تاپ فوق باریک هستید، سراغ محصولی با پردازنده‌های سری Ryzen 7040 بروید. همچنین، پردازنده‌های نسل ۱۳ اینتل به‌خصوص در TDP پایین مثل i7-13700H و i7-13800H و i9-13900H گزینه‌های خوبی به شمار می‌روند.

اگر می‌خواهید در سیستم‌عامل مک‌اواس برنامه‌نویسی کنید، تکلیف کاملاً مشخص است و پردازنده‌ی فوق‌العاده M2 و مدل‌ پرو آن نیز می‌توانند در بین گزینه‌ها قرار بگیرند. در مجموع، مادامی‌ که زبان برنامه‌نویسی‌تان به سیستم‌عامل ویندوز محدود نیست و محدودیت بودجه‌ای نیز ندارید، شک نکنید که بهتر است سراغ لپ‌تاپ اپل بروید.

۴. نمایشگر

نمایشگر لپ‌تاپ در تجربه‌ی هر کاربری از جمله برنامه‌نویس نقش اثرگذاری دارد و توصیه می‌شود وضوح بالای تصویر، نسبت تصویر ۳:۲ یا ۱۶:۱۰ را در اولویت قرار دهید؛ البته، خرید لپ‌تاپی با نمایشگر 4K توجیهی ندارد پس هر کار که می‌کنید نمایشگر لپ‌تاپتان وضوح تصویری کمتر از Full HD با اندازه ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ نداشته باشد.

۵. کیبورد، باتری، وزن

سایر موارد در انتخاب لپ‌تاپ مناسب برنامه‌نویسی شامل، کیبورد، باتری و وزن می‌شوند که به‌طور شخصی ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد. خوشبختانه، همیشه این امکان وجود دارد که درصورت نیاز کیبورد مجزا تهیه کنید و به لپ‌تاپ وصل کنید؛ اما وزن و باتری را نمی‌توان جایگزین کرد؛ بنابراین، اگر قابلیت حمل، اهمیت بالایی برایتان دارد مراقب وزن لپ‌تاپ هنگام خریداری باشید، وزن ۲-۳ کیلوگرمی هرگز عادی نمی‌شود.

بهترین لپ تاپ برنامه‌نویسی تا ۳۰ میلیون تومان

ایسوس VivoBook 16X M1603QA

حداقل بودجه‌ای که باید برای لپ‌تاپ مخصوص برنامه‌نویسی اختصاص دهید تا ۳۰ میلیون تومان می‌رسد و در این محدوده‌ی قیمت خرید لپ‌تاپ ایسوس VivoBook 16X M1603QA با توجه به ویژگی‌هایش تصمیم معقولی خواهد بود. پردازنده‌ی AMD Ryzen 5 5600H با ۶ هسته و ۱۲ ترد و رم ۱۶ گیگابایتی و ۵۱۲ گیگابایت SSD به‌همراه نمایشگر ۱۶ اینچی با وضوح تصویر ۱۲۰۰ × ۱۹۲۰ پیکسل مجموعه‌ای از مشخصات خوب را در این قیمت ارائه می‌دهد.

مشاهده قیمت ایسوس VivoBook 16X در فروشگاه‌های مختلفخرید مدل کاستوم‌شده VivoBook 16X از دیجی‌کالا

بهترین لپ تاپ برنامه‌نویسی تا ۳۵ میلیون تومان

لپ‌تاپ ASUS VivoBook R1502ZA

برای خرید لپ‌تاپ مناسب برنامه‌نویسی با برچسب قیمت تا ۳۵ میلیون تومان می‌توانید سراغ لپ‌تاپ ASUS VivoBook R1502ZA با پردازنده‌ی Core i7-12700H نسل دوازدهمی سری H بروید که ۱۴ هسته و ۲۰ ترد در اختیار شما قرار می‌دهد.

رم ۱۶ گیگابایتی DDR4 و درایو SSD با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت اجرای تسک‌های مختلف را روان‌تر خواهد کرد. نمایشگر ۱۵٫۶ اینچی با وضوح تصویر ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل از دیگر مشخصات لپ‌تاپ ایسوس در محدوده‌ی قیمتی ۳۵ میلیون به‌حساب می‌آید. با وجود پردازنده‌ی قدرتمند، از گرافیک مجزا خبری نیست تا به انتخاب خوبی برای برنامه‌نویسان تبدیل شود. وزن محصول ۱٫۷ کیلوگرم است که نکته‌ی مثبت دیگری درباره‌ی آن به‌شمار می‌رود.

از بازه‌ی قیمتی ۳۵ میلیون تومان تا ۵۰-۶۰ میلیون تومان لپ‌تاپ خاصی نمی‌توان یافت که به‌صورت متمرکز برای برنامه‌نویسی مناسب باشد و پردازنده‌ای بهتر از اینتل 12700H ارائه کند؛ مگر آنکه بخواهید در کنار برنامه‌نویسی، بازی کنید یا کار گرافیکی انجام دهید، در این‌صورت باید سراغ مدل‌های گیمینگ بروید.

انتخاب جایگزین: مک بوک ایر M1

اگر در ابتدای راه برنامه‌نویسی هستید و به رم حجیم نیاز ندارید، مک بوک ایر M1 مدل پایه با رم ۸ گیگابایتی و فضای ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایتی SSD در محدوده‌ی قیمتی ۴۰ میلیون تومان، می‌تواند گزینه‌ی بسیار خوبی برایتان باشد.

نمایشگر IPS LCD پروضوح و روشن، پردازنده‌ی سریع و بسیار کم‌مصرف، کیبورد کارآمد، ترک‌پد عالی، بدنه‌ی باکیفیت آلومینیومی و شارژدهی مشابه گوشی‌های هوشمند؛ مک‌بوک ایر M1 هیچ رقیبی در این محدوده‌ی قیمتی ندارد که چنین ویژگی‌هایی را به‌صورت یکجا، کنار هم داشته باشد.

پردازنده‌ی M1 سه سال پیش از راه رسیده است؛ اما هنوز هم در زمینه‌ی بهینگی و بهره‌وری، رقیبی میان بهترین‌های X86 ندارد؛ هرچند که عملکرد این پردازنده‌ی کم‌مصرف، دیگر بی‌رقیب نیست و پردازنده‌های i5 و i7 نسل دوازدهمی سری U اینتل به‌راحتی می‌توانند با آن رقابت کنند.

توجه داشته باشید که مک‌بوک ایر M2 نیز در بازار وجود دارد؛ اما به نسبت قیمت بسیار بالاترش، برتری چشم‌گیری را درمقایسه‌با نسل گذشته ارائه نمی‌دهد؛ به‌ویژه که سرعت SSD مدل‌های پایه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی آن نصف مک‌بوک ایر M1 است.

مشاهده قیمت مک‌بوک ایر M1 در فروشگاه‌های مختلفخرید لپ تاپ مک‌بوک ایر M1 از دیجیکالا The best laptop for programming

بهترین لپ تاپ برنامه‌نویسی تا ۵۰ میلیون تومان

ایسوس TUF Gaming F15 FX507ZC

لپ‌تاپ ایسوس TUF Gaming F15 FX507ZC از پردازنده‌ی پرقدرت i7-12700H با بیشینه فرکانس ۴٫۷ گیگاهرتز قدرت می‌گیرد. رم ۳۲ گیگابایتی و درایو SSD یک ترابایتی همراه با نمایشگر ۱۵٫۶ اینچی با وضوح تصویر FHD با پنل IPS و نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی از سایر ویژگی‌های سخت‌افزاری این لپ‌تاپ به‌شمار می‌روند.

روشنایی نمایشگر ایسوس TUF Gaming F15 FX507ZC نیز به ۲۵۰ نیت می‌رسد؛ اما رنگ‌های نمایشگر دستگاه رنگ‌های چشم‌نوازی ندارد. درگاه USB Type-C با پشتیبانی از تاندربولت نیز از نقاط قوت لپ‌تاپ در اتصالات است.

تنها به‌شرطی سراغ لپ‌تاپ TUF Gaming F15 بروید که وجود گرافیک مجزای RTX 3050 برایتان حائز اهمیت باشد، در غیراین‌صورت با برچسب قیمتی ۳۵ میلیون تومان، می‌توانید به‌سراغ ASUS VivoBook R1502ZA بروید؛ چرا که تفاوت چندانی در عملکرد دو دستگاه در کاربری‌های برنامه‌نویسی مشاهده نخواهید کرد.

اخبار موبایل در موبایلستان فایل

مطالب مرتبط