صفحه نخست / دسته‌بندی نشده / راه های بهبود سلامت باتری آیفون ؛ ۲۰ راه کاربردی در سال ۲۰۲۱

راه های بهبود سلامت باتری آیفون ؛ ۲۰ راه کاربردی در سال ۲۰۲۱

راه های بهبود سلامت باتری آیفون ؛ ۲۰ راه کاربردی در سال ۲۰۲۱

با در دست داشتن تقریبا ۲۵ درصد سهم بازار در سراسر جهان، کاربران آیفون هر روز در حال افزایش هستند. اما با وجود ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید در نسخه‌های جدید iOS، کاربران نگران این هستند که آیا باتری آیفون در طول روز دوام می‌آورد یا نه. امروز به شما راه های بهبود سلامت باتری آیفون را می‌گوییم و ۲۰ نکته را با هم مرور می‌کنیم تا از باتری آیفون بهتر مراقبت کنید و بتوانید مدت طولانی‌تری از آن استفاده کنید. با ما همراه باشید.

آیفون‌ها و تقریبا تمام محصولات دیگر کمپانی اپل از باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌کنند. عمدتا به این دلیل که سریع‌تر شارژ می‌شوند، بیشتر دوام دارند و در مقایسه با باتری‌های سنتی وزن کمتری دارند. اما ظرفیت باتری‌های لیتیوم یونی با گذشت زمان کاهش می‌یابد.

به زبان ساده، باتری‌ها با گذشت زمان پیر می‌شوند. با بالا رفتن سن باتری، متوجه می‌شوید که آیفون کمتر از قبل شارژ نگه می‌دارد و تعداد دفعاتی که آن را شارژ می‌کنید بیشتر می‌شود. هم‌چنین مدت زمانی که می‌توانید با گوشی کار کنید کم‌تر می‌شود و باید به فکر شارژر همراه یا تعویض باتری باشید.

اینجاست که مفهوم سلامت باتری مطرح می‌شود!

به گفته اپل، «عمر باتری» مدت زمانی است که دستگاه کار می‌کنند و نیازی به شارژ ندارد. «طول عمر باتری» مدت زمانی است که باتری سالم است و نیاز به تعویض ندارد. عمر باتری با درصد و ساعت اندازه‌گیری می‌شود، اما طول عمر باتری به تعداد چرخه‌های شارژ و دشارژ برمی‌گردد.

یک باتری معمولی طوری طراحی شده که در شرایط عادی و با ۵۰۰ بار شارژ شدن، ۸۰ درصد ظرفیت اولیه خود را حفظ کند. گارانتی یک ساله اپل شامل پوشش خدمات برای باتری‌های معیوب است. اما اگر گارانتی تمام شده باشد، اپل خدمات باتری را در ازای دریافت هزینه ارائه می‌دهد.

۲۰ راه برای بهبود سلامت باتری آیفون

پس باید به فکر باتری آیفون خودتان باشید و راه های بهبود سلامت باتری آیفون را بدانید. با ما همراه باشید!

۱ . از گرما یا سرمای شدید اجتناب کنید

باتری‌های لیتیوم یون به دمای شدید (سرما یا گرمای بیش از حد) حساس هستند. اپل محدوده دمای مناسب برای دستگاه‌های iOS را اعلام کرده و آن ۰ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد است. اگرچه رعایت این بازه دمایی عملا امکان‌پذیر نیست، چرا که در ایران تابستان‌های گرم و زمستان‌های نسبتا سرد داریم. بنابراین بهتر است در هوای سرد از قاب‌های ضخیم استفاده کنید و در تابستان گوشی را در هوای گرم یا زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

هم‌چنین از قرار دادن گوشی برای مدت طولانی در فضای بسته (مثل اتومبیل) که در آن تهویه کافی وجود ندارد، به شدت اجتناب کنید، چرا که باعث افزایش دما می‌شود و در بهترین حالت باتری گوشی‌تان آسیب می‌بیند و در بدترین حالت ممکن است باعث انفجار و آتش‌سوزی شود.

۲. از خالی شدن کامل باتری خودداری کنید

تقریبا تمام باتری‌های لیتیوم یونی ساختاری مشابه دارند:

مقاومت در برابر شارژ بیش از حد – ظرفیت قابل استفاده – مقاومت در برابر ولتاژ پایین – منطقه خطر – خرابی کل سلول باتری

منطقه خطر ناحیه ریسکی و خطرناکی است که می‌توانید باتری را از خرابی کامل نجات دهید، اما هیچ تضمینی برای عملکرد بعد از آن وجود ندارد، چرا که با این حجم از خرابی و آسیب، ظرفیت باتری آیفون برای همیشه از بین می‌رود.

بنابراین توصیه نمی‌شود باتری آیفون را تا صفر درصد تخلیه کنید، مگر اینکه بخواهید آن را کالیبره کنید. در صورت داشتن یک برنامه منظم برای شارژ، می‌توانید در طول روز باتری را شارژ کنید و با این کار فقط یک چرخه کامل حساب می‌شود.

۳. اجازه ندهید گوشی هنگام شارژ بیش از حد داغ شود

همان‌طور که قبلا گفته شد، گرما قاتل باتری است. بنابراین مطمئن شوید آیفونتان هنگام شارژ شدن بیش از حد گرم نمی‌شود. به گفته اپل، سرمای شدید ظرفیت باتری را به طور موقت کاهش می‌دهد، اما گرمای بیش از حد به ظرفیت باتری آسیب دائمی می‌زند.

گرما می‌تواند ساختار داخلی مواد شیمیایی باتری را تغییر دهد و به نشانگر ولتاژ آسیب بزند. نشان‌گر ولتاژ آسیب‌دیده نمی‌تواند جریان برق را بهینه کند و باعث می‌شود آیفون بیش از حد شارژ شود و در نهایت گوشی و قطعات داخلی آن آسیب ببیند.

۴. فقط از اکسسوری‌های ساخته شده برای آیفون (MFi) استفاده کنید

یکی از راه های بهبود سلامت باتری آیفون استفاده از اکسسوری‌های اصلی این محصولات است. در واقع یکی از رایج‌ترین دلایل خرابی باتری آیفون، استفاده از لوازم جانبی متفرقه است که توسط کمپانی اپل تأیید نشده است. همیشه مطمئن شوید کابل و شارژری که استفاده می‌کنید دارای گواهینامه MFi باشد.

عبارت MFi مخفف عبارت Made for iPhone، Made for iPod و Made for iPad است. فقط برندهایی که تست‌ها و آزمون‌های سخت‌گیرانه اپل را پشت سر گذاشته باشند می‌توانند لوگوی MFi را روی محصولات خود بزنند. بنابراین، مطمئن شوید هنگام خرید اکسسوری‌های آیفون، به خصوص کابل و شارژر، لوگوی MFi را چک کنید.

۵. شارژ بهینه باتری (Optimized Battery Charging) را فعال کنید

شارژ بهینه باتری با iOS 13 معرفی شد و طول عمر باتری‌های آیفون را افزایش می‌دهد و در نهایت یکی از راه های بهبود سلامت باتری آیفون است. این ویژگی از یادگیری ماشینی (Machine Learning) استفاده می‌کند تا از روتین شارژ شما درس بگیرد و پیش‌بینی کند معمولا شما گوشی خود را چه زمان‌های شارژ می‌کنید و بر این اساس سرعت شارژ را تغییر می‌دهد.

برای مثال اگر عادت دارید شب تا صبح گوشی خود را شارژ کنید، با فعال کردن این قابلیت، آیفون باتری را تا ۸۰ درصد با سرعت عادی شارژ می‌کند و بعد از آن سرعت شارژ باتری را بسیار کم می‌کند تا زمانی که شما بیدار شوید و گوشی را از شارژر جدا کنید.

۶. روشنایی خودکار «Auto-brightness» را فعال کنید

آیفون‌ها نمایشگر رتینا (Retina) دارند و این نمایشگر انرژی زیادی مصرف می‌کند. صفحه‌نمایش یکی از پرمصرف‌ترین قسمت‌های آیفون است که باتری زیادی مصرف می‌کند. وقتی روشنایی نمایشگر را روی حداکثر می‌گذارید و روشنایی خودکار را فعال نمی‌کنید، پیکسل‌های نمایشگر فشار زیادی به باتری آیفون وارد می‌کنند و باعث می‌شود باتری زود تخلیه شود. پس نتیجه می‌گیریم قرار دادن روشنایی آیفون روی ۱۰۰ درصد یا حالت دستی تأثیر مستقیم روی سلامت باتری می‌گذارد و یکی از راه های بهبود سلامت باتری آیفون ، فعال کردن روشنایی خودکار صفحه‌نمایش است. این قابلیت روشنایی نمایشگر را با توجه به محیط تغییر می‌دهد و علاوه بر آن برای سلامت چشم خودتان هم ضروری است.

۷. هنگام شارژ کاور گوشی را جدا کنید

شارژ باعث ایجاد گرما می‌شود، بنابراین ممکن است آیفون شما هنگام شارژ گرم شود. در این صورت حتما موقع شارژ، کاور و قاب آیفون را جدا کنید تا مطمئن شوید گرمای تولید شده در هنگام شارژ به درستی از بین برود. برخی از قاب‌ها به خصوص قاب‌های سیلیکونی و قاب‌های ضخیم گرما را نگه می‌دارند و باعث می‌شود آیفون بیش از حد گرم شود.

۸. شارژ سریع برای آیفون بد نیست

برای کسانی که این سوال را دارند باید بگوییم نه! شارژ سریع برای آیفون شما بد نیست (مگر آیفونی باشد که از شارژ سریع پشتیبانی نکند). آیفون‌هایی که بعد از سال ۲۰۱۷ عرضه شدند (آیفون ۸ و بالاتر) به طور رسمی از شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند. البته هم‌چنان یادتان باشد که حتما از شارژر سریع رسمی اپل و اکسسوری‌های دارای مجوز MFi استفاده کنید.

۹. شارژ کردن گوشی در طول شب ایراد ندارد

بسیاری از مردم این عادت را دارند که گوشی خود را در طول شب شارژ کنند و باید بگوییم هیچ ایرادی ندارد. گوشی‌های ما با یک بار شارژ کردن دوام چندانی ندارد. اما این تصور رایج و البته اشتباه که بین مردم وجود دارد و می‌گویند نباید گوشی را در طول شب شارژ کرد، در حال حاضر دیگر مبنای علمی ندارد و جالب است بدانید حتی خوب هم هست.

گوشی‌های هوشمند مدرن باتری‌های لیتیوم یون با نرم‌افزارهای هوشمند مدیریت باتری دارند و این اطمینان را به شما می‌دهند که گوشی هرگز بیش از حد شارژ نمی‌شود. باتری‌های آیفون هم با نقطه قطع ساخته می‌شوند تا از شارژ شدن بیش از حد باتری جلوگیری شود. این کار یکی از راه های بهبود سلامت باتری آیفون است.

۱۰. تا حد ممکن از وای فای استفاده کنید

اینترنت وای‌فای نسبت به اینترنت سلولار رادیویی انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کند و این یک واقعیت اثبات‌شده است. از آنجایی که اینترنت وای‌فای معمولا از اینترنت سلولار سریع‌تر است، دانلود و آپلود هم سریع‌تر است و لازم نیست زیاد منتظر بمانید. برای مثال، وقتی در حال تماشای ویدیویی در یوتیوب هستید، آیفون شما هنگام اتصال به وای‌فای در مقایسه با اینترنت سلولار، ویدیو را سریع‌تر لود می‌کند و در نتیجه زمان استفاده‌تان از گوشی کمتر می‌شود و باتری کمتری مصرف می‌شود. اما استفاده از وای‌فای نکاتی هم دارد که در ادامه درباره آن صحبت می‌کنیم.

۱۱. تنظیمات وای‌فای را به درستی تنظیم کنید

یکی از راه های بهبود سلامت باتری آیفون این است که از وای‌فای استفاده کنید، برای اینکه استفاده از وای‌فای به بهبود باتری کمک کند، باید تنظیمات درستی را انتخاب کنید. در ادامه تنظیمات مناسب را به شما می‌گوییم.

  • اتصال خودکار به هات‌اسپات را غیرفعال کنید: آیفون شما دائم در حال پیدا کردن شبکه‌های جدید برای اتصال به اینترنت است، حتی اگر از قبل به یک شبکه ثابت متصل شده باشد. بنابراین مطمئن شوید بعد از به‌روزرسانی نرم‌افزار آن را غیرفعال کنید.
  • از شبکه‌های وای‌فای ضعیف استفاده نکنید: شبکه‌های وای‌فای ضعیف باعث می‌شود آیفون بیشتر در تلاش برای پیدا کردن شبکه پرسرعت باشد. به همین دلیل باعث می‌شود مصرف باتری بیشتر شود و در نهایت روی سلامت باتری شما تأثیر بگذارد.
  • اگر به چند مودم دسترسی دارید، وای‌فای را به صورت دستی انتخاب کنید: این کار به آیفون کمک می‌کند تا درک کند در حال حرکت هستید و بنابراین به طور خودکار به نزدیک‌ترین وای‌فای متصل می‌شود و دیگر دنبال شبکه‌های از پیش تعیین‌شده نمی‌گردد یا سعی نمی‌کند به شبکه‌ای که قبلا وصل شده، وصل شود.

۱۲. حالت Low Power را فعال کنید

حالت Low Power یا کم‌مصرف در واقع میزان مصرف انرژی آیفون شما را هنگام کم شدن باتری به حداقل می‌رساند. وقتی باتری شما ۲۰ و ۱۰ درصد باشد، به شما هشدار می‌دهد تا این حالت را فعال کنید. هر زمان این حالت را فعال کردید، نوار باتری زرد می‌شود.

با فعال کردن حالت کم‌مصرف (Low Power) برخی ویژگی‌های آیفون کار نمی‌کنند یا پردازش آن‌ها بیشتر طول می‌کشد، چرا که مصرف باتری محدود می‌شود. حالت کم‌مصرف مستقیما روی موارد زیر تأثیر می‌گذارد:

  • به‌روزرسانی ایمیل
  • «Hey Siri»
  • به‌روزرسانی برنامه‌ها در پس‌زمینه
  • دانلود خودکار
  • برخی جلوه‌های بصری
  • قفل خودکار (پیش‌فرض ۳۰ ثانیه)
  • بک‌آپ گرفتن عکس‌ها در iCloud Photos (موقتا متوقف می‌شود)

با تغییر به حالت کم‌مصرف و در صورت استفاده مداوم، کاربران گزارش کردند عمر باتری بیشتر دوام پیدا می‌کند. حتی اگر گوشی شما شارژ دارد هم می‌توانید از این حالت استفاده کنید و هیچ ضرری برای آیفون نخواهد داشت.

۱۳. باتری آیفون را کالیبره کنید

کالیبراسیون یا کالیبره کردن دوره‌ای باتری‌های لیتیوم یون آیفون به دو دلیل خیلی مهم و ضروری است:

  • به سیستم‌عامل و نرم‌افزار گوشی کمک می‌کند محدوده واقعی عمر باتری را محاسبه کند.
  • باتری کالیبره نشده باعث می‌شود درصدی که گوشی نشان می‌دهد درست نباشد. مثلا ممکن است گوشی عدد ۳۵ درصد را نشان بدهد، اما بعد از چند دقیقه استفاده ناگهان به ۲۵ درصد برسد.

عوامل زیادی مثل به‌روزرسانی نرم‌افزار، به‌روزرسانی برنامه‌ها در پس‌زمینه و استفاده روزمره از گوشی باعث می‌شود درصد درست شارژ باتری نشان داده نشود.

برای کالیبره کردن باتری آیفون به عنوان یکی از راه های بهبود سلامت باتری آیفون باید شارژ آن را به صفر درصد برسانید و چند ساعت گوشی را خاموش و بدون شارژ رها کنید و سپس گوشی را تا ۱۰۰ درصد شارژ کنید و چند ساعت در همان حال شارژ کنید.

۱۴. آیفون را به نسخه بتای iOS آپدیت نکنید

برای سالم نگه‌داشتن باتری آیفون، به محض منتشر شدن آپدیت جدید iOS، گوشی را به‌روزرسانی نکنید. نسخه بتای هر سیستم‌عاملی پر از ایرادات و باگ‌های مختلف است و گاهی ممکن است به سلامت باتری آسیب بزند، چرا که نرم‌افزار جدید هنوز به طور کامل برای سخت‌افزار بهینه نشده است.

روش درست این است که چند هفته صبر کنید تا باگ‌ها و مشکلات نسخه بتا رفع شود و آپدیت جدید عرضه شود. همیشه بازخورد و نظرات کاربران دیگر را رصد کنید تا مطمئن شوید نسخه جدید مشکلی ندارد و آپدیت کردن به آن امن است.

۱۵. اپلیکیشن‌ها را به طور دائم آپدیت کنید

یکی از عوامل اصلی تخلیه باتری در آیفون‌ها، اپلیکیشن‌های مختلف هستند. برنامه‌هایی که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند دائم در حال به‌روزرسانی، مصرف دیتا و ارسال اعلان‌ها هستند. می‌توانید مدیریت برنامه‌ها را خودتان بر عهده بگیرید و مشخص کنید کدام برنامه‌ها در پس‌زمینه اجرا شوند یا اصلا اجرا نشوند.

توسعه‌دهندگان نرم‌افزار همیشه ویژگی‌های جدیدی را به برنامه‌ها اضافه می‌کنند. بنابراین قبل از به‌روزرسانی برنامه‌ها و استفاده از ویژگی‌های جدید، حتما به قسمت بازخوردهای کاربران سر بزنید و نظرات را بخوانید. گاهی ممکن است به‌روزرسانی‌های جدید باگ‌ها و مشکلاتی داشته باشند که سلامت باتری شما را به خطر بیندازند. یکی از رایج‌ترین مشکلات برنامه‌ها، داغ شدن گوشی یا شارژ بیش از حد باتری است.

۱۶. از حالت تاریک (Dark Mode) استفاده کنید

حالت تاریک (Dark Mode) از iOS 13 در آیفون معرفی شد. طبق آزمایشی که اخیرا انجام شده، حالت تاریک می‌تواند عمر باتری را تا ۳۰ درصد افزایش دهد. استفاده از حالت تاریک، به عنوان یکی از راه های بهبود سلامت باتری آیفون ، فشار روی باتری آیفون را کاهش می‌دهد و به همین دلیل باعث سلامت باتری می‌شود. حالت تاریک نه تنها برای باتری مفید است، بلکه برای چشم شما هم خوب و آرامش‌بخش است.

این حالت زمانی یک معامله برد-برد است که آیفون شما صفحه‌نمایش OLED داشته باشد. نمایشگرهای OLED هر پیکسل نور را ساطع می‌کنند و به همین دلیل پیکسل‌هایی که رنگ مشکی را نشان می‌دهد، به هیچ‌وجه روشن نمی‌شوند. بنابراین همین مسئله باعث می‌شود باتری کمتری مصرف شود. در نمایشگرهای LED نمایشگر به مقداری نور پس‌زمینه نیاز دارد، حتی زمانی که قرار است رنگ مشکی را نشان دهد.

۱۷. بستن اجباری برنامه‌ها مصرف باتری را کم‌تر نمی‌کند

افسانه «بستن اجباری برنامه‌ها برای کاهش مصرف باتری در آیفون» در سال ۲۰۲۱ هم طرفداران زیادی دارد. مردم برای کاهش مصرف باتری، برنامه‌هایی را که باز کردند می‌بندند. شاید بد نباشد بدانید این کار در واقع عمر آیفون شما را کاهش می‌دهد.

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم چنین می‌شود:

سیستم‌عامل iOS به طور خودکار برنامه‌هایی که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند در حالت‌های مختلف قرار می‌دهد و آن‌ها را به ترتیب کاربر جابجا می‌کند. این حالت‌ها عبارتند از: متوقف شده (Not running)، غیرفعال (inactive)، فعال (active)، پس‌زمینه (background) و معلق (suspended). وقتی یک برنامه را به زور ببندید، از حافظه سیستم‌عامل پاک می‌شود و در حالت تعلیق قرار می‌گیرد و بسته می‌شود. پس از راه‌اندازی مجدد، انرژی بیشتری برای راه‌اندازی و اجرای مجدد برنامه لازم خواهد بود و در نتیجه باتری بیشتری مصرف می‌شود.

حتی مدیران فنی اپل هم به صراحت اعلام کردند که بستن برنامه‌ها به بهبود سلامت باتری آیفون کمک نمی‌کند.

۱۸. گزینه AirDrop را خاموش کنید

گزینه AirDrop به شما این امکان را می‌دهد که فایل‌ها و عکس‌ها را با گوشی‌های آیفون یا سایر دستگاه‌های تولید کمپانی اپل و از فاصله نزدیک به اشتراک بگذارید. وقتی همیشه فایل‌ها را به راحتی و با سرعت بین دستگاه‌ها منتقل می‌کنید عالی است، اما در طولانی‌مدت می‌تواند روی سلامت باتری تأثیر بگذارد.

همان‌طور که گفتم، اگر کاربر دائمی و حرفه‌ای AirDrop هستید، به خوبی کاربرد آن را می‌دانید و طریقه کار کردن با آن را می‌دانید. اما اگر این‌طور نیست، باید حواستان باشد تا این ویژگی روی باتری گوشی تأثیر منفی نگذارد.

اگر قرار نیست تا مدتی از این قابلیت استفاده کنید، مطمئن شوید قابلیت نمایش آن به دیگران خاموش است. در این صورت، آیفون دائم به دنبال دستگاه‌های اپل اطرافش می‌گردد و همین گزینه باعث می‌شود باتری زیادی مصرف شود و گوشی تحت فشار قرار بگیرد.

۱۹. اعلان‌های برنامه‌های غیرضروری را خاموش کنید

بهینه‌سازی تنظیمات اعلان‌ها یکی از راه های بهبود سلامت باتری آیفون است که البته قدم کوچکی است که می‌توان برای سلامت و طول عمر باتری انجام داد. می‌توانید به قسمت تنظیمات گوشی و سپس قسمت اعلان‌ها بروید و اعلان برنامه‌های غیرضروری را خاموش کنید.

شارژ بی‌سیم بسیار راحت است. تنها کاری که باید بکنید این است که گوشی‌تان را روی پایه شارژر بگذارید و تمام! گوشی شروع به شارژ می‌کند. وقتی از شارژر بی‌سیم استفاده کنید دیگر نگران خراب شدن کابلتان هم نیستید. اگر مثل من عادت دارید گوشی را در طول شب شارژ کنید، شارژر بی‌سیم عالی است. اما نکته‌ای که درباره شارژرهای بی‌سیم وجود دارد، این است که حتی شارژرهای کند هم گرمای زیادی تولید می‌کنند. این بدان معنا نیست که نباید شارژر بی‌سیم بخرید، بلکه باید گزینه‌ای را انتخاب کنید که مکانیزم پخش گرما دارند. بسیاری از شارژر‌های بی‌سیم فن و خنک‌کننده داخلی دارند که عملکرد حرارتی آن‌ها را بهتر می‌کند. این شارژر باعث می‌شود آیفون شما هم خنک و سلامت باتری آن حفظ شود.

جمع‌بندی؛ مواظب باتری آیفونتان باشید

راه های بهبود سلامت باتری آیفون را با هم مرور کردیم. انجام این کارها و رعایت کردن نکات گفته شده باعث می‌شود باتری آیفون طول عمر بیشتری داشته باشد و سلامت آن بهبود پیدا کند. فقط با انجام این کارها و پیروی از روش‌های نگهداری حرفه‌ای است که می‌توانیم میزان مصرف باتری را کم و طول عمر و سلامت آن را افزایش بدهیم. شما برای بهبود عملکرد باتری آیفون خود چه ترفندها و روش‌هایی را بلد هستید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط